iborg

Alla inlägg den 14 januari 2014

Av Ida - 14 januari 2014 21:14

Usch, spinning måste nog vara en av de värsta träningsformerna man kan utsätta sig för, enligt mig i alla fall. Men jag, precis som de flesta andra har lagt på mig några kilon och genom bl.a Spinning ska jag försöka bli av med dem. Jag har aldrig varit smal men i somras var jag nöjd med mig själv. Jag vet inte hur många kilo jag har gått upp sen dess, men det är inte det viktiga. Jag vet vilka byxor som satt relativt löst då men som spänner i midjan idag. Det är det jag vill åt. Just nu är min kondition dessutom nere på noll, och det märks tydligt under passet. Men tänkte försöka köra en gång i veckan, man svetts ju ordentligt. Så får jag bara hoppas att det känns bättre och bättre!:) det som är bra är att jag inte brukar få träningsvärk efter ett spinningpass och det är lämpligt just nu.
Igår hade jag svårt att somna och ni vet hur man vänder och vrider sig. Men jag hade sjukaste träningvärken, i hela kroppen. Kände mig som en 90-åring. Tror att t.o.m min snart 94-åriga farfar känner sig bättre än vad jag gjorde igår, haha.

Nog om träning. Idag gick jag upp lite i 7, kollade delar av paradise till frukost och satte mig och renskrev. Tyvärr hann jag inte klart men på lunchen blev jag färdig med gårdagens föreläsningar. Vi hade från 9-12 föreläsning om hjärnans anatomi och hur hjärnan ser ut mellan djurslag. Det är faktiskt väldigt intressant då det skiljer sig stort mellan hur stora storhjärnan, lillhjärnan och luktcentra är mellan djur. Måste komma med ett exempel: en duva har en hjärna på 1 gram, en igelkott på 3 g( men har sjukt stor luktcentra om man jämför med alla andra djur), katt 20g, häst 500g=0,1% av kroppsvikt, blåval 6-7kg=0,02% och då tillslut människa: 1,3kg= 1,5-2% av kroppvikten. Ändå lite häftigt!

Efter lunch hade vi demonstration av olika riktiga hjärnor och sen vårt första basgruppsmöte med den nya gruppen.
Jag och Sara slutade samtidigt och kunde cykla hem tillsammans, skönt! När jag kom hem satte jag mig och renskrev lite och gick till gymmet lite i 6.
Nu är jag trött och ska snart sova:)

Hade ingen roligare bild från idag, men denna kommer från basgruppsmötet:)

Ovido - Quiz & Flashcards