iborg

Av Ida - 27 februari 2019 13:07

Nu sitter vi på första planet mellan Brisbane-Abu Dhabi, 14.35 timmar. Vi har nu 3,5h kvar. Sista dagarna spenderade vi på campingen, kändes som den reklamen vid midsommar när de dukade ute och sen inne osv. Vi varvade poolen, bilen, av m bikini, på med bikini.
Sista dagen åkte vi till flygplatsen, lämnade våra väskor och lämnade tillbaka vår bil. Sen tog vi bussen in till stan, åt en god skaldjursrisotto, en snabbvisit på ett museum, låg en timme på en kostgjord strand mitt i stan. 1,5 h åkte vi en färja på floden och sen fikade vi och tog tåget till flygplatsen.

Så nu är vi snart hemma i Sverige efter 5 veckor iväg. Vi känner nog båda att vi är klara här nere, missförstå rätt nu. Det har varit en underbar resa, vi har sett och gjort så mycket på kort tid. Vi har haft tur med vädret största delen av resan och jag är så glad att vi gjorde detta!

Av Ida - 24 februari 2019 10:55

Fredag: Ett dygn med wi-fi var det längesen vi hade men nu kunde jag passa in en tid och ringa till Sverige, trots att täckningen inte var den bästa. Vi hörde med han som ägde campingen om närmsta ställe att bada och han berättade att det var vågor som var 11 m höga och stränderna var avstängda, så vi tänkte om. Nu har vi gjort som så att vi är på en camping ca 30min utanför Brisbane med bra kök och även pool. Så här ska vi ligga och njuta sista 4 dagarna (okej, en dag ska vi in till Brisbane). Lite svajigt internet, fungerar för Gabby men inte mig..
När jag skriver detta har vi varit här i 2 dagar och vädret har väl varit lite si sådär. Vi har legat några timmar vid poolen, lite i bilen och även spelat lite kort. Stränderna är tydligen fortfarande avstängda.
Vi får väl se vad vi hittar på resten av dagarna!

Av Ida - 22 februari 2019 13:45

Igår vaknade vi på vår camping som är en parkering till en fotbollsplan, vi åt frukost och körde sedan till McDonalds för att kolla lite på våra mobiler. Sen körde vi in till Coffs harbour, ett mysigt ställe där vi promenerade lite och badade några timmar. Vi körde sen tillbaka till samma parkering och spelade lite kort. Det regnade och blixtrade under hela kvällen, mysigt!
Imorse skulle vi ta sovmorgon, vaknade 6.30 men vi chillade lite, läste (började med en Läckberg), åt frukost. Sen åkte vi och paddlade kanot i 3h, roligt att hitta på något och eftersom det fortfarande var grått och lite regn så blev det perfekt! Såg inga delfiner men simmande kor iaf.
Vi körde sedan och solade några timmar då det sprack upp någotsånär. Sen körde vi 2,5 norrut och har nu parkerat bilen på new Italy parkering och just nu vräker det ner.
Imorse träffade vi en man som varnade oss att det skulle vara världens oväder de kommande dagarna och varande oss för att åka norrut. Men vad hade vi för val? Inte komma med planet?
Alla stränder var avstängda, vi höll på att blåsa bort i Byron Bay. Så vi körde så gott vi kunde till flygplatsen och hoppades på att kunna ändra flygbiljett men det kostade skjortan. Så vi sökte oss in i landet istället och hamnade på en trevlig camping. Får se vad som händer imorgon!

Coffs Harbour

Byron bay

Lite blåst

Håret stod av sig själv idag. Ett tag sedan dusch..

Sällskap vid matlagning

Av Ida - 19 februari 2019 04:26

Imorse åkte vi och testade på sandboarding, vilket Gabby var bra på och jag sämre. Men nu har vi iaf testat det! Vi låg några timmar på stranden, en sjukt bred strand! Efteråt körde vi 2,5h norrut till en campingplats. På campingen fanns en hel kängeroofamilj, så söta!
Vi gick upp tidigt, åt frukost i soluppgången och sen har vi legat på stranden några timmar! Vi var även på ett koalasjukhus där man kunde läsa om olika koalors öden och hur de tas tillbaka till det vilda :)

Kvällsmat med kängeroos

Nya vrålåket

Frukost

Saknar ett öga och ett bakben men klättrade som bara den!

Av Ida - 19 februari 2019 04:15

Kvällsmat med kängeroos

[Bild]

Nya vrålåket

Frukost

Saknar ett öga och ett bakben men klättrade som bara den!

Av Ida - 17 februari 2019 12:43

Vi överlevde natten och åt frukost i lugn och ro. Sen körde vi mot Hunter Valley som är ett av de största vindistrikten i Australien. Där var väldigt vackert och massor av vingårdar. Vi stannade på en och hade en liten vinprovning, ett vitt, två röda och ett dessertvin. Vi stannade även till på EB chokladfabrik! Påvägen såg vi massor med kängeroos och kakaduor som flög omkring, coolt! Sen åkte vi till Nelson Bay, åt lunch och låg på stranden några timmar innan vi åt kvällsmat och spelade lite kort!

Av Ida - 16 februari 2019 21:48

Igår åt vi frukost på vårt hostel, tog bussen till Bondi Beach och var där några timmar. Fin strand, mycket folk och stora vågor. Vattnet var mycket kallare än på Fiji, svalkade. Vi lyckades ta oss hem och bultade om till lite finare kläder. Sen tog vi tunnelbanan ut till Canterbury för att kolla på galopp. Mammas nästkusin är en välkänd jockey här nere så vi kollade på hennes start, vilken hon vann! Skulle ju satsat pengar!
Vi stannade kvar och åt (massor av olika stånd) innan vi tog tåget tillbaka.
Imorse åt vi på hostel, testade på det här med uber till hyrstället och kunde hämta ut vår campervan. Denna är större än den förra. Vi åkte sen och handlade för att sedan köra mot blue mountains. Bergen är verkligen blåa, väldigt häftig utsikt. Det finns tre stenar som heter three sisters som vi kollade på och gick ner till marken, 900 trappsteg enkel väg. Svettiga blev vi iaf. Sen körde vi till en mc Donalds och lånade lite internet för att se vart vi skulle. Även svårt här att hitta gratis camping men vi körde ca 1,5h innan vi hittade en camping. Vi såg två levande kängeroos och en överkörd. När vi kom fram kom tre motorcykelsnubbar fram till oss, var visst någon fest här m liveband men wi-fi finns!

Tre systrar

[Bild]

Av Ida - 14 februari 2019 10:40

Igår lämnade vi vackra Fiji och landade i Sydney. Det är en behaglig värme här, inte lika fuktig som på Fiji.
Vi åkte till vårt Hostel som ligger i kvarteret ?the Rocks? som är de äldsta kvarteren i Sydney med massor av pubar. Vi ska bo i ett gemensamt 4bäddsrum men endast tjejer iaf. Vi gick direkt och åt pizza med kängero, supergott! Sen gick vi över harbour bridge och strosade omkring lite innan vi åt en god middag på en takterass med utsikt över operahuset!
Imorse åt vi frukost på panncakes on the rocks, riktig brakfrukost (kalorier för en månad). Sen var vi turister deluxe, var vid operahuset och åkte sån jump on/off genom hela staden. Vi åkte och åt en god lunch på fiskmarknaden och sen avslutade vi med öl och pommes på en bar vid operahuset. Glad alla hjärtans dag!

Gårdagens kvällsmat

Frulle

Dagens lunch

Grisens åt

Välkommen hit, till en blogg som jag inte riktigt vet hur den kommer bli, men det får vi väl se!