iborg

Alla inlägg under februari 2015

Av Ida - 26 februari 2015 21:28

God kväll!
Oj vilket drag det blev på mitt förra inlägg! Så kul att det var så många som läste inlägget. Jag brukar ha kanske 5-10 läsare per dag, men igår visades sidan 1550 gånger!! Enligt mig helt galet! Det har mest varit positiv respons, men även några som ifrågasatte lite. Det tycker jag verkligen att man får göra. Jag skrev bara precis vad jag tycker och tänker, detta är ju trots allt min blogg :)
Idag gick jag upp som vanligt, pluggade mellan 7-9 och tog Anton på en sväng. Sen hade vi skola 10.15-14 Just nu läser vi om rörelseapparatens sjukdomar, intressant!
Efteråt så gick jag en lång runda med Anton och träffade Isabella, så Anton och Vincent fick leka lite i skogen.
Jag pluggade lite, åt lite pizzabröd och sen var det dags för ett skivstångspass. Det är kul när det verkligen känns att man utvecklas.
Nu ligger jag i soffan, äter fruktsallad och kollar djävulen bär Prada med en hund i knäet!

Tänkte att jag kunde lägga ut en liten grisbild idag iaf.

Lite pizzabröd

Min nya frukost. Tycker att det mättar mycket bättre än vad gröten gjorde. Visst är det lite jobbigare, men tar kanske 4 min extra. Det kan det vara värt! Och nyttigare än gröten med:)

Min lilla hund kan verkligen mysa!

Och nu har jag officiellt flyttat hit, fick lappen idag!:)

Av Ida - 24 februari 2015 07:44

Min mamma taggadde mig i ett inlägg igår ang det här med grisarna som slås i golvet. Satt och skrev ett svar på det inlägget nu på morgonen och tänkte dela med mig av det även här.


"Jag hade egentligen inte velat dra mig in i denna diskussion, men nu när jag skulle börja plugga kan jag inte riktigt släppa det. 

Har kommit fram till några saker som jag gärna skulle vilja dela med mig av.
- Ni som är vegetarianer, jättebra att ni är det. Jag kan faktiskt ärligt säga att jag tycker det, men att alla kommer bli det ser jag som en omöjlighet. Därför att hålla på att dela bilder som ska göra det ännu värre för svensk djurproduktion tycker jag är fel. Man får inte glömma att dagens bönder lägger så mycket tid och framförallt pengar på att just deras djuruppfödning ska bli så bra som möjligt. Och visst finns det brister även i Sverige! Men gå in på en akutmottagning i Stockholm så ska ni se att där med finns brister, det viktigaste är att de som jobbar med det är medvetna om problemen som finns och jobbar mot att lösa dem. Då hjälper det inte med att det cirkulerar bilder i media, för tro mig, de försöker bättra det ändå. Det är så många kontroller som görs varje år på gårdarna, alla födslar, behandlingar och avlivningar dokumenteras. 
- Att trycka ner den svenska djurproduktionen har gjort att många har behövt lägga ner det som de verkligen brinner för, de har helt enkelt inte råd. Men slutar folk äta kött för det? Nej, istället köper man kött från Irland, Danmark eller varför inte Brasilien? För det känns ju så mycket bättre, eller? Och igen, jag vet att det hade varit bättre att inte äta något kött alls. 
- Det som har kommit upp på tapeten just nu är det här med sättet att avliva de små grisarna som är under 2 veckor. Det som jag tycker är det viktigaste att lyfta fram här är att danskarna verkar göra det på rutin. Dvs om en gris föds och väger mindre än 1 kg så ska den avlivas. Jag vet inte hur många timmar som jag har gått omkring med en gris innanför tröjan för att ge den värme, handmatat den med råmjölk för att den ska få i sig alla viktiga immunglobuliner och sedan fortsatt att stödmata med mjölkersättning. Och jag gör det därför att jag vet att det ibland kan göra så att just denna individ klarar sig. Jag tänker inte på att vi förlorar pengar på en gris mindre, utan för att jag vill att den ska klara sig. 
- Att sedan avliva en liten gris vet jag inte riktig hur det skulle gå till utan ett hårt slag mot huvudet. Jag kan säga som så att jag gör det inte för skojs skull, utan för att minska lidandet för grisen. Förstå hur många grisar som föds och då vore det konstigt om ingen föds med någon missbildning, eller? Jag personligen klarar inte av att låta en gris med bråck ligga och dö med tarmarna utanför kroppen. Jag vill att den ska dö så snabbt som möjligt. Att använda en bultpistol på en sån liten gris vet jag inte riktigt om det går, men det hade kunnat vara ett alternativ. Att ge de avlivningsvätska tycker jag bara drar ut på lidandet ännu mer, och vem kan säga med 100% att den är död, vi har ingen apparat som möter blodtryck osv. Hos en gris som är under 2 veckor så har inte skallens ben hunnit växa ihop eller bli speciellt hårt. Därför dör grisen genom att få ett hårt slag mot skallen, och den dör direkt. Den behöver inte utsättas för ett långt lidande. Och jag vet att det låter väldigt hemskt för människor som inte arbetat med grisar eller ens sett en levande gris, men för mig så tycker jag att det är ett sätt som tar slut på lidandet snabbt. 
- Det finns väldigt mycket mer som man kan säga angående all djuruppfödning i Sverige och i världen, och nya uppdagande kommer antagligen komma och chocka allmänheten. Men jag tycker att man borde komma ut och se hur saker och ting fungerar innan man dömer. För en sak som vi människor är väldigt bra på är att döma andra".
 
Det var dagens skrivövning. Men jag tycker verkligen att man ska stöjda den svenska köttindustrin, för annars lär den nog vara ett minne blott. 
Av Ida - 20 februari 2015 20:57

Igår körde jag skivstångspass. Klarade 27kg benböj, ändå nöjd! Nu är det axlarna som måste byggas på. Är också uppe i 2,5min plankan!
Idag hade vi en St hippolyt föreläsning då dessa har sponsrat vår jacka. Var intressant hur foder påverkar hela hästen.
Sen hade vi genomgång av dugga för att sedan ha lunch. Åkte hem Imellan till Anton och sen tillbaka igen för 2 h föreläsning.
Sprang 45 min på band, gick en timme med anton, tvätta och plugga. Nu äter jag popcorn och kollar film:)

Vi fick våra snygga klassjackor idag också!:)

Av Ida - 17 februari 2015 21:03

I söndags pluggade jag lite och klarade faktiskt av att springa en mil på en timme!:)
La mig tidigt sen på kvällen. Igår hade vi först möte på morgonen, sen skola till 14.
På kvällen var det dags för box.
Idag hade vi redovisning på vårt X-fall 9-14, och det gick bra!
Sen gick jag en lång runda med Anton. Pluggade, åt fastlagsbulle och fixade med lite bokning av resor.
Det blev lite stirrigt då det vara var två platser kvar. Nu har jag iaf bokar: hemresa till påsk, resa till Sälen och flygbiljett till Italien!
Skulle egentligen gå på Power hour men den blev inställd, tyvärr. Så nu ligger vi i soffan och kollar tv!

Av Ida - 14 februari 2015 21:07

Idag har jag pluggt, suprise! Var på spinning också! Blev bjuden på riktigt god middag hos Robin och Lydia!
Nu ligger vi soffan och kollar mello och sen qx galan!:)

Anton i sin nya bur!:)

Av Ida - 13 februari 2015 18:30

Idag vaknade jag vid 7, år frukost gick med Anton, pluggade ganska mycket. Det tar sån tid just nu, känns inte som att man kommer någonstans.. Lagade köttgryta nu ikväll och snart kommer sara:)

Av Ida - 12 februari 2015 21:30

Igår gick vi i skolan till kl 14, vi blev klara med avsnittet vilket betydde att vi var lediga idag! Efter skolan körde jag 50 min intervaller på löpband. Sen fyllde sara år så vi var bjudna på jättegod och trevlig middag.
Idag hade jag inte ställt klockan men vaknade lite över 7. Tog det lugnt, gick med Anton. Badade, klippte Anton och testade att tömma analsäckarna, vilket gick galant! Pluggade lite, lagade mat och sen kom sara på lunch. Körde en vända till happy homes på em och pluggade lite till.
Sen gick jag på skivstång och nu kollar vi på djurräddarna och äter fruktsallad:)

Dagens kvällsmat!

Av Ida - 10 februari 2015 21:59

Helgen är förbi, och det var en bra helg! Utgång på lördag och tog det lugnt på söndagen!
Nu har vi gått i skolan två av fyra dagar denna veckan. Sprang nästan 8 km i lördags, snabb tur på söndagen, box igår och Power hour idag.
Nu ligger jag och Anton i soffan, han snarkar och stonkar brevid. Snart är det dags att sova! Fick förresten en ny matkasse igår, köade med en massa medelålders människor, inte direkt studenter;)

Presentation

Välkommen hit, till en blogg som jag inte riktigt vet hur den kommer bli, men det får vi väl se!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards