iborg

Direktlänk till inlägg 23 september 2013

mycket att göra dag

Av Ida - 23 september 2013 19:36

   Skolan började inte förrän kvart över 10 idag, men det betydde inte att det var sovmorgon för det. Klockan ringde kvart i 7 och jag hoppade i träningskläderna. Att gymmet ligger så pass nära som det verkligen gör är hur skönt som helst. Jag fick t.o.m stå och vänta i fem minuter innan de öppnade! Så på 10 min hann jag vakna, gå på toa, byta om och cykla till gymmet. Det är najs! Jag sprang i 30 min på en sån där crosstrainer och hann 7,5 km vilket jag tycker är helt okej ändå. Sist jag var på gymmet testade jag springbanden eller vad man nu säger, men jag tyckte det var svårt att veta vilken hastighet som är lagom att springa i. Den mesta energin gick till att bara fumla med knapparna. Så det fick bli en annan maskin idag. Denna funkade faktiskt bättre än den jag har hemma, vet inte riktigt varför men får ont i fötterna av den där hemma. Påväg hem från gymmet passade jag på att ringa mamma, det är så kul att höra när hon är ute med hundarna. Dom är verkligen olydiga, haha. Men jag saknar dom väldigt mycket ändå!

Jag, Sara och Emma möts alltid upp på samma ställe en halvtimme innan skolan börjar. Det är ca 6 km från mitt boende ut till skolan, som ligger helt ute på landet. Det känns nästan som Bollerup. En annan sak som också är likt med Bolleup är att man inte behöver klä upp sig, om man inte vill. Nästan ingen i klassen är sminkad, de flesta cyklar och blir svettiga och röda i hela huvudet och en dag när det regnade hade jag mjukisbyxor på mig hela dagen! Ingen tittar snett, sjukt skönt. Men det tar sin tid att cykla, när det är fint väder så är det rätt mysigt och skönt men när det regnar är det hemskt! Jag fick gå och köpa mig ett regnställ häromdagen och det lär användas flitigt!

Vi hade embryologiföreläsningar hela dagen och jag fattar ingenting. Men jag är inte ensam om det, så det är ju skönt. Jag fattar typ så mycket att det finns ett ägg, en spermie och ut kommer en unge. Men det vet ju alla. Nu läster vi om hur cellerna utvecklas och bildar nya celler som bildar hinnor och olika skikt och som bildar organ och allt annat man behöver. Väldigt många konstiga termer och ord finns här och de flesta sitter verkligen som levade frågetecken! Men det är rätt fascinerande (det lilla som jag förstår) att hur allt är förutbestämt och om minsta lilla sak går fel så kan inte embryot fortsätta utvecklas eller så blir det en missbildning.

Efter några timmars föreläsning kom VMF och höll ytterligare en information. VMF är veterinär medicinska faciliteten, dvs kåren. Det de gör, om jag nu har fattat det här rätt är att vara ungefär som facket när man jobbar. De ser till så att vi studenter har det så bra som möjligt och är vår talan utåt. Kåren har även en miljon olika utskott som man kan gå med i. Just nu är väl det inte så intressant för mig. Jag vill först hitta ett boende, komma in i studierna och känna mig hemma innan jag börjar involvera mig i massa saker och ta ansvar. Så det får vi se när det blir!

Vi slutade runt 4 och sen var det dags för cyklingen hemåt. Och fy tusan vad det blåste, rak motvind! Tänk er hur det blåser i Skåne och plussa på backar och kullar som inte finns hemma. Det var jobbigt!

När jag väl kom hem, helt svettig och dann så satte jag mig och försökte sammanfatta det vi gick igenom idag. Usch vad jobbigt det var. Jag har suttit tills nu med det, och ändå inte blivit klar. Det som tar 10 min på en föreläsning tar 30 min för mig att få ner på papper.

Men man kan inte plugga hur länge som helst, någon måtta får det ändå vara. Plus att jag har skrivkramp…Så nu vid 8 ska jag ner till gymmet igen och köra 90 min boxning med Emma. Vi var på det passet förra veckan och det är sjukt kul. Väldigt varierade träning och 90 min bara flyger iväg. Det är även en härlig känsla att gå och lägga sig helt slut!


 



Hoppas ni får en trevlig kväll!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 27 februari 2019 13:07

Nu sitter vi på första planet mellan Brisbane-Abu Dhabi, 14.35 timmar. Vi har nu 3,5h kvar. Sista dagarna spenderade vi på campingen, kändes som den reklamen vid midsommar när de dukade ute och sen inne osv. Vi varvade poolen, bilen, av m bikini, på ...

Av Ida - 24 februari 2019 10:55

Fredag: Ett dygn med wi-fi var det längesen vi hade men nu kunde jag passa in en tid och ringa till Sverige, trots att täckningen inte var den bästa. Vi hörde med han som ägde campingen om närmsta ställe att bada och han berättade att det var vågor s...

Av Ida - 22 februari 2019 13:45

Igår vaknade vi på vår camping som är en parkering till en fotbollsplan, vi åt frukost och körde sedan till McDonalds för att kolla lite på våra mobiler. Sen körde vi in till Coffs harbour, ett mysigt ställe där vi promenerade lite och badade några t...

Av Ida - 19 februari 2019 04:26

Imorse åkte vi och testade på sandboarding, vilket Gabby var bra på och jag sämre. Men nu har vi iaf testat det! Vi låg några timmar på stranden, en sjukt bred strand! Efteråt körde vi 2,5h norrut till en campingplats. På campingen fanns en hel känge...

Av Ida - 19 februari 2019 04:15

Imorse åkte vi och testade på sandboarding, vilket Gabby var bra på och jag sämre. Men nu har vi iaf testat det! Vi låg några timmar på stranden, en sjukt bred strand! Efteråt körde vi 2,5h norrut till en campingplats. På campingen fanns en hel känge...

Presentation

Välkommen hit, till en blogg som jag inte riktigt vet hur den kommer bli, men det får vi väl se!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
<<<
September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards