iborg

Alla inlägg den 11 september 2014

Av Ida - 11 september 2014 10:59

Så.
Nu börjar jag bli riktigt trött på valet 2014. Så fort jag loggar in på Facebook står det något om valet.

Jag förstår att det är viktigt för många, men jag vet också att det inte kommer skrivas något mer angående politik efter måndag.
Här kommer mina egna tankar om det hela:
Vi i Sverige har turen att vi lever i en demokrati. Detta är vad jag har fått lära mig har att göra med att vi får tycka vad vi vill och rösta på vad vi vill. Folkstyre.
Vi får därför acceptera att det är folket som styr vem och vilka som ska leda landet.
Det finns även andra lagar i Sverige som handlar om Antisemitism, hatbrott och främlingsfientlighet, vad jag har lärt mig i alla fall.
Att vi dessutom har valbås som gör att man kan rösta på vad man vill borde väl betyda att man inte ska/behöver skylta med vad man röstar på, det är något personligt. Men jag vet, varför inte lägga ut på Facebook vilket parti du ska rösta på så att hela världen kan se det? Känns ju väldigt personligt..

Sen, alla partier har förslag som man som väljare har svårt att hålla med om.Tänkte ta lite exempel som jag tycker om de olika partierna:
Socialdemokraterna: varför inte ta mer pengar från de som arbetat hårt och uppåt för att nå sin karriär, för att försörja de som inte vill jobba. Det finns jobb. Men att vilja höga arbetsgivaravgiften för unga lär ju öka chansen att få jobben, eller?

Vänsterpartiet: alla ska ha det lika, alla har rätt till lika mycket. Bara jag som ledare ska ha lite mer än alla andra.

Miljöpartiet: vill helst inte att någon ska ha bil. Tycker att man kan tänka en gång extra om man behöver ta bilen till affären, men ibland måste man köra. Tror inte alla som röstar på Mp cyklar i ur och skur. Och de har nog vanliga, icke miljövänliga bilar. Fick höra att de är emot en rundväg runt Stockholm. Hade det inte varit bättre än att alla som bara ska passera måste köra igenom staden? De vill även att alla jordbruk längst Östersjön ska vara ekologiska om 15 år. Men hallå? Vakna. Gissa hur mycket skadedjur och ogräs där kommer bli? Snacka om brakförlust för svenska jordbruket.

Folkpartiet: vill helst ha betyg från dagis. Varför inte öka pressen på barn och ungdomar ännu mer? Jag är glad att jag hann igenom skolan innan det nya skolsystemet kom igenom.

Kristdemokraterna: är emot abort. Jag menar, vi lever inte på 1700 talet längre, seriöst.

Moderaterna: privatisering är bra, men skolor? Det känns som att det blir inflation med betygen för att locka elever. Tycker att utbildning ska vara lika för alla och skolor ska ge liknande utbildning överallt i Sverige.

Centerpartiet: hade som förslag att tillåta månggifte, fri invandring och slopad skolplikt. Detta känns ju bra för landet, eller?

Feministiskt initiativ: jämställdhet är bra, verkligen. Men att vilja ta bort män och ersätta med kvinnor, bara för att de är kvinnor känns inte jämnställt. Den som är mest lämpad för ett jobb ska ha det, samma lön, oavsett kön.

Sverigedemokraterna: har egentligen enligt media endast en fråga. Denna verkar viktig för 10% av Sveriges befolkning. Den fråga borde vara viktig för 100%, fler partier borde ta upp det då det har med hela Sveriges ekonomi att göra.Men vågar inte. Jag tror inte att många kan säga: jag hatar invandrare, man kan inte hata någon man inte känner. Men, ett faktum är att lilla Sverige inte kan ta hand om alla. Men seriöst, vilka förslag de har kommit med? Vara emot homosexulla, alla får väl vara som man vill? Det finns även många andra helt vrickade förslag. Men som sagt, SD är inte ensamma om att ha det.

Nu har jag fått sagt mitt. Jag är som alla andra som skriver om politik såhär, inte egentligen insatt i det hela. Jag längtar till måndag, när detta lägger sig.
Tack och hej.

Ovido - Quiz & Flashcards